fredag 8 april 2016

Efter Alaska






"Om människor var regn skulle jag vara ett duggregn och hon en monsun" 





Efter Alaska kom ut 2015 i omarbetad version. På svenska kom den först ut 2007 med titeln Var är Alaska? När jag läser om boken såhär några år senare så slås jag över att jag fortfarande tycker att den är exakt så sträckläsningsbra som jag tyckte sist. Jag gillar John Green, även om både denna, Katherine-teorin och Pappersstäder har irriterande många likheter. 

Miles är en ganska ensam person som nästan förgås av tristess. Han samlar på berömda sista ord från kända personer, honom själv händer det inte något direkt nämnvärt att prata om. Men allt är på väg att förändras när han börjar på internatskolan Culvert Creek, långt från hemstaden. Här finns ett första av det mesta: fyllan, vänskapen och såväl kärleken. Hon heter Alaska och är inte som någon Miles någonsin träffat förr. Tillsammans med henne, rumskamraten Översten och några andra elever kan livet äntligen börja. Men så händer det något. Något hemskt.

På många sätt en typisk John Green-bok. Humor varvas med djupaste sorg och karaktärerna är fenomenala.

Titel: Efter Alaska
Författare: John Green
Utgivningsår: 2015
Antal sidor: 309
Första meningen: Veckan innan jag åkte ifrån min familj och Florida och resten av mitt obetydliga liv för att börja på internatskola i Alabama ville mamma promt ordna en avskedsfest för mig.

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar