måndag 11 april 2016

Kära dagbok (jag hatar dig)





"Jag hatar att fylla 13.
Jag hatade att vara 12 också"





I dagboksform berättar huvudpersonen om några månader av sitt liv. Ett liv som hon hatar. I skolan är hon som värst mobbad och som bäst lämnad ensam och utfryst. Hemma har hon bara mamma som bara dricker vin men som påstår att hon inte alls är alkis. Vilket hon kanske inte är. Inte på sättet att hon förlorar jobbet, ligger redlös i trapphuset eller super upp familjens inkomst. Men ändå. Huvudpersonen upplever sig osynliggjord av alla. Det går så långt att hon på allvar förlorar hoppet och börjar fundera på att ta sitt liv. 

En något ojämn bok som stundvis känns tidlös, för att i nästa sekund kännas föråldrad i sitt språk.
Den största behållningen är nog att den är väldigt trovärdig. Det gör ont inombords att läsa om hennes upplevelser. Som tur finns inte bara mörker i boken, utan även hopp. Kanske en påminnelse till alla som läser den att saker kan förändras. Och att du kan vara den som förbättrar livet för någon.

Titel: Kära dagbok (jag hatar dig)
Författare: Sofia Hedman
Utgivningsår: 2015
Antal sidor: 189
Plus: Beskriver bra känslan av utanförskap
Minus: Stundvis märkliga och omoderna resonemang
Första meningen: Jag hatar att fylla 13

/Lina

1 kommentar:

  1. Hej! Vad roligt att du läst Kära dagbok! Tack för jättebra kommentarer!
    /Sofia

    SvaraRadera