måndag 18 april 2016

Sveket & Sammansvärjningen





"Jag vet att det måste ha hänt något fruktansvärt så fort Tomma kommer in i rummet"





Jag har äntligen läst del två i Ursula Poznanskis dystopiska serie som började med Sveket. Sveket kom ut 2014 och jag gillade den verkligen. Jag är lite svag för dystopier, men denna stod verkligen ut. Intressant värld och spännande intrig. Jag vet inte varför det tog så lång tid för mig att öppna andra delen, Sammansvärjningen, för så fort jag började läsa så var jag återigen fast. Förutom Hungerspelen så är detta min absoluta favorit bland ungdomsdystopierna. Tänkte berätta lite som Sveket eftersom det vore lite trist att hoppa in på del två. 

Sveket utspelar sig i en nära framtid i Europa, efter Den långa natten, då jorden skakades av allvarliga naturkatastrofer. Katastrofen lämnade efter sig en karg och snötäckt värld och väldigt många dödsfall. Vissa hade förutsett att något sådant skulle kunna hända och hade därför byggt upp samhällen i så kallade sfärer som ungefär är inglasade jättekupoler där man inte påverkas av kylan utomhus. Sfärsamhällena anses vara väldigt rättvisa och moderna, speciellt i jämförelse med hur människorna utanför sfärerna lever. De består av olika klaner som anses väldigt primitiva och lever något slags forntidsliv utan moderniteter som elektricitet och maskiner. Allt sådant som försvann med naturkatastrofen. Dessutom är många av dessa primitiva människor ute efter att döda sfärinvånare och rivaliserande klaner.

Ria är toppstudent och pluggar vid det bästa universitetet beläget i en av sfärerna. Hon är en av de högst rankade eleverna och har en lysande framtid till mötes. En dag råkar hon dock höra en hemlig konversation mellan några högt uppsatta sfärinvånare. Det talas om en sammansvärjning och Ria pekas ut, tillsammans med fem andra elever från akademin. De sex måste till varje pris elimineras. Strax därpå skickas Ria och de fem andra iväg på en resa. Det påstås att de ska få träffa presidenten, men det dröjer inte länge innan det står klart att så inte är fallet. Plötsligt är Ria och de andra utelämnade till vildmarken, jagade av sfärernas väktare såväl som klanerna. I den lilla gruppen råder oenighet om vem man egentligen kan lita på. Hur ska de göra för att överleva och ta reda på sanningen?

Titel: Sveket
Författare: Ursula Poznanski
Utgivningsår: 2014
Antal sidor: 430
Plus: Allt!
Minus: Emellanåt går det lite långsamt
Första meningen: Jag vet att det måste ha hänt något fruktansvärt så fort Tomma kommer in i rummet.

/Lina

PS, såhär ser del två ut:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar