onsdag 11 maj 2016

Som eld





”PAPPA ÄR ALLTID GLAD PÅ BÅTEN.”






Jag tror att det första jag läste av Sara Lövestam var någon av hennes krönikor i QX. När jag sen såg att hon förra året debuterade som ungdomsromanförfattare med Som eld var jag helt enkelt tvungen beställa den till biblioteket. Nu har jag läst den.

Som eld handlar om Anna och Lollo en sommar i skärgården, två jämngamla tjejer med helt olika bakgrund som av en slump har sommarställe på samma ö. Anna är från Rågsved och sommarstället köptes på 70-talet, hon har varit på ön varje sommar som hon kan minnas. Nu regnar det in genom taket och mössen rör sig nog i väggarna, men det är Paradiset och det är hennes plats på jorden. Lollo känner inte alls lika varma känslor för en sommar i skärgården, men hennes föräldrar har har nyligen köpt ett sommarhus så hon har inte så mycket till val.

En underbar historia om första kärleken
, med ett vackert språk som flyter fram. Det är oskyldigt och pirrande, men tar samtidigt upp det svåra i att våga stå upp för kärleken och andras förväntan. När hjärtat säger en sak och huvudet en annan. Anna och Lollo är så olika men när de träffar varandra kan de prata på sätt som de aldrig gör hemma i stan. Det är sommarvarmt, trevande, hav som kluckar, måsar som skriker och det luktar som eld. 

Titel: Som eld
Författare: Sara Lövestam
Utgivningsår: 2015
Antal sidor: 230
Plus: En underbar historia, jag vill bara läsa vidare
Minus:
Första meningen: ”PAPPA ÄR ALLTID GLAD PÅ BÅTEN.”

/Fia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar