onsdag 22 juni 2016

Som hund som katt






"Jag hatar dig"





I Som hund som katt möter vi en namnlös berättare som går i sjuan. Hens liv har vänts upp och ner, för Du kom in i det. Bokens jag, vars pappa har tagit livet av sig, berättar om hur mamman möter en ny man, som har ett barn två år äldre än huvudpersonen. Pappan och hans barn flyttar in och det går inte alls bra. Det första det nya styvsyskonet, som bokens jag kallar Du, säger är “jag hatar dig” och på det följer en lång, lång tystnad. Veckor. Månader? Varannan vecka bor den nya personen hos den lilla familjen och varje gång är det som en tyst krigsföring. Berättarjaget tänker att det nog bara är så att de är olika sorter, att jag är som hund och du är som katt och att vi kommer nog aldrig komma överens. Men så händer någonting, först något hemskt och sen något bra. Tystnad och hat byts ut mot något spirande nytt... 


Detta är en sån fin liten bok, som jag läser i ett svep. Det är så bra beskrivet hur det kan bli när ens värld kolliderar med någon annans. Jag gillar verkligen att man inte får veta vilken könstillhörighet karaktärerna jag och du har.


Författare: Per Nilsson
Utgivningsår: 2016
Antal sidor: 120
Plus: Nilsson lyckas fånga något "allmängiltigt tonårskt" på riktigt.
Minus: Boken tar slut för snabbt
Första meningen: Jag hatar dig

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar