onsdag 15 februari 2017

Sodomsäpplet


Som jag i ett tidigare inlägg berättat om har jag i år äntligen tagit mig för att delta i Stockholm läser.

Årets bok är Sodomsäpplet av Bengt Martin från 1968 och nu är den utläst. Jag vill starkt rekommendera den här boken. Vad som fascinerade mig mycket var (utöver den spännande handlingen) är hur liten roll det spelade att boken skrevs för så länge sen. Många av Joakims problem och känslor är högst aktuella även idag.

Att Joakim var homosexuell i en tid (slutet av 1940-talet) då det var sjukdomsklassat är inte aktuellt i Sverige idag, men verklighet i flera andra länder i världen. Joakim måste smyga och hemlighålla sina känslor till den grad att det går ut över hans hälsa.

Jag är väldigt glas över valet av bok då jag tidigare bara hört talas om Sodomsäpplet, men antagligen inte tagit mig för att läsa den om den inte blivit vald till årets Stockholm läser bok. I serien finns två böcker till Nejlikmusslan (1969) och Finnas till (1970), jag ser fram mot att fortsätta följa Joakim. 

Författare: Bengt Martin
Utgivningsår: 1968 (pocket 2016, Norstedts)
Antal sidor: 245
Plus: Väldigt trevligt flyt genom hela boken.
Minus: Del två och tre verkar inte helt lätta att få tag på...

/Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar