lördag 25 mars 2017

Wink, Poppy, Midnight





"Första gången jag låg med Poppy grät jag"







När Midnight flyttar från centrum ut till landsbygden ser han sin chans att komma bort från Poppy, den perfekta, populära och outhärdligt elaka tjejen som han gett sitt hjärta till utan att få något annat tillbaka än hemliga nattliga besök och olycka. Nu blir han granne med rödhåriga Wink, som har mängder med syskon och som älskar berättelser. Han blir osannolikt snabbt förälskad i henne och hon i honom. Men Poppy är inte färdig med Midnight. Det är inte över förrän hon säger det. 

På bokens baksida står det att "Alla bra berättelser behöver en hjälte, en skurk och en hemlighet. Frågan är vem som är vad. Och vem som ljuger bäst". Redan här är det uppenbart att saker kommer att visa sig vara annorlunda än man först tror. Det stora problemet för mig är att jag inte riktigt förstår eller köper vissa karaktärers agerande eller hur de kan förlåtas så lätt. I verkliga livet skulle det få betydligt värre konsekvenser. Men det är kanske det som är det fina med en berättelse, den kan få vara hur som helst. 

Boken varvas mellan de tre karaktärernas perspektiv, i korta kapitel som går snabbt att läsa. Överlag tycker jag om boken, trots de brister den har. 


Författare: April Genevieve Tucholke
Utgivningsår: 2017
Antal sidor: 250
Plus: En härligt drömsk och tidlös stämning i boken
Minus: Intrigen är inte tillräckligt spännande/utvecklad/överraskande
Första meningen: "Första gången jag låg med Poppy grät jag"


/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar