tisdag 16 januari 2018

Fejk - E. Lockhart













Det här var den sista boken jag läste förra året. Oftast vet jag exakt vad jag tycker om en bok när jag läst klart den, men med Fejk kunde jag inte riktigt forma några tankar. Det är därför jag väntat med att "recensera" den här på bloggen.

När boken börjar är den föräldralösa Jules "på rymmen". Det är oklart från vem och vad dock. Under bokens gång hoppas det en del mellan tid och plats, så det gäller att vara uppmärksam för att hänga med.

Jules har en bästis som heter Imogen. De har liknande bakgrund då båda är föräldralösa. Imogen blev som liten adopterat av ett rikt par i New York och tycks nästan ha obegränsat med pengar. Något som inte verkar vara fallet för Jules.

Dessutom är Jules och Imogen ganska lika varandra och emellanåt utger sig Jules för att vara Imogen. Varför? Och det antyds ganska tidigt i boken om ett mord... vad är det egentligen som har hänt och hur hänger Imogen och Jules liv samman?

Som helhet skulle jag säga att boken har drag av psykologisk thriller och är rätt originell, men att den inte når hela vägen fram. hade väntat mig något mer. Föredrar författarens böcker Kanske är det allt du behöver veta och Den ökända historien om Frankie Landau-Banks.

Författare: E. Lockhart
Antal sidor: 275
Utgivningsår: 2017

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar